Uchwała 161

 

 

Uchwała nr XXVIII/161/06

Rady Gminy Nowinka

z dnia 20 marca 2006r.

            w sprawie przyjęcia Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną na lata 2006 – 2011

 

Na podstawie art. 17 ust.1 pkt.13 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej Dz.U. Nr 64 poz. 593, Nr 99, poz.1001)  uchwala się co następuje:

§ 1. Przyjmuje się Gminny System Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady Gminy

 

Jerzy Kłoczko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                  Załącznik  do Uchwały Nr XXVIII/161/06 Rady Gminy Nowinka z dnia 20 marca 2006r.

 

 

GMINNY   SYSTEM

PROFILAKTYKI   I   OPIEKI

NAD   DZIECKIEM   I

RODZINĄ

NA   LATA   2006 - 2011  

 

 

 

 

„…Życie całych społeczeństw, narodów, państw, Kościoła, zależy od tego czy rodzina jest pośród nich prawdziwym środowiskiem życia i miłości…”

 

                                                           /Jan Paweł II, Jasna Góra, 1979r./

 

 

 

 

 

 

 

I. Wstęp:

   Zgodnie z Powszechną Deklaracją Praw Dziecka, która została uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1959 roku, rodzina jest naturalną a także fundamentalną jednostką społeczeństwa i podlega ochronie ze strony społeczeństwa i ze strony państwa.

Rodzina jest pierwszym najważniejszym środowiskiem w życiu dziecka, miejscem, w którym dziecko doświadcza swoich pierwszych kontaktów z otoczeniem, zaczyna poznawać i rozumieć wartości społeczne. Na ich podstawie będzie budować swój własny system norm i zachowań.

   Rodzina przygotowując swoje dzieci do pełnienia ról społecznych w dorosłym życiu, spełnia określone zadania wobec swoich członków jak i również wobec całego państwa. Podejmuje wspólne działania z innymi instytucjami na rzecz społeczności i swoich członków.

We współczesnych warunkach społeczno – gospodarczych rodzina ulega daleko idącym przekształceniom, zmieniają się jej podstawy społeczno – ekonomiczne. Ponadto zmienia się treść życia rodzinnego jego funkcja i struktura społeczna. Pojawiają się problemy, których współczesna rodzina nie jest w stanie pokonać samodzielnie.

Podstawą do rozwiązywania problemów społecznych jest wsparcie rodziny, które powinno być w miarę możliwości wczesne i mieć charakter profilaktyczny.

Pomoc powinna prowadzić do przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, do życiowego usamodzielniania się rodzin poprzez wykorzystanie własnych możliwości, uprawnień i zasobów rodziny w integracji ze środowiskiem, co pozwala zwiększyć jej szanse na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku oraz stymuluje własną aktywność i uczy nowych umiejętności.

Dlatego też zadaniem pomocy społecznej jest tworzenie warunków budowania integrowanego i efektywnego systemu zapobiegania i rozwiązywania problemów. Wyrazem dążenia do poprawy funkcjonowania rodziny dysfunkcyjnej jest „Gminny system profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną” określający zadania i sposób ich realizacji.

 

 

II. Główne cele i założenia systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

 

Celem programu jest ochrona praw rodziny i dziecka, podejmowanie działań ukierunkowane na wspieranie rodziny w realizacji funkcji wychowawczych i opiekuńczych, polepszenie sytuacji rodzinnej poprzez działania podmiotów publicznych i niepublicznych, edukacja podstawowych warunków rozwoju rodziny. Również promowanie zdrowego stylu życia a także zmniejszenie czynników ryzyka zachowań przestępczych, zapobieganie patologii rodziny i patologii społecznej (przestępczości, przemocy, uzależnienia), mających na celu eliminowanie czynników sprzyjających wykluczeniu społecznemu rodzin.

 

 

III. Zadania programu opieki nad dzieckiem i rodziną.

 

Założeniem programu jest tworzenie warunków do rozwoju infrastruktury organizacyjnej, instytucjonalnej i finansowej, wymagającej programy integracji społecznej, praca z rodzinami dysfunkcyjnymi, rozpoznawanie potrzeb tworzenia świetlic środowiskowych, w których pomoc będą znajdować dzieci zagrożone patologią.

 

Funkcjonowanie rodziny.

 

            Cele wzmacniania zasobów rodziny są działania prowadzące do diagnozy środowiska rodzinnego i opracowanie informacji na temat warunków życia rodzin z dziećmi a w szczególności rodzin wielodzietnych pod kątem występowania czynników ryzyka nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży. Ponadto inicjowanie programów ukierunkowanych na rozwój zdrowych rodzin, zwłaszcza młodego pokolenia a także rozwijanie potencjału usługowego wspomagającego rodzinę w prawidłowym funkcjonowaniu.

Natomiast celem ustawicznym wspierania rodziców, dzieci i młodzieży w prawidłowym wypełnianiu funkcji rodzinnych są zadania typu: uruchamianie wsparcia dla rodzin zagrożonych i dotkniętych dysfunkcjami, wspieranie edukacji i poradnictwa rodziców w zakresie diagnozy zagrożeń i uzależnień u dzieci i młodzieży, aktywizacja rodziców w procesie wychowawczo – dydaktycznym dzieci i młodzieży oraz wspieranie zastępczych form opieki nad dzieckiem.

 

Sytuacja materialna rodziny.

 

Do celu operacyjnego poprawy poziomu i jakości życia rodzin, które prowadzą do uaktywnienia własnych potencjałów rodziny zaliczamy:

 

- rozpoznawanie warunków życia rodzin;

 

- diagnoza możliwości i potencjałów własnych rodzin oraz warunków ich wykorzystania;

 

- rozwój systemów wsparcia rodziny z osobami długotrwale chorymi, niepełnosprawnymi, starszymi;

 

- świadczenie usług materialnych i rzeczowych z zakresu pomocy społecznej rodzinom znajdujących się w trudnych warunkach socjalno – bytowych;

 

- świadczenie pracy socjalnej na rzecz poprawy funkcjonowania rodziny w środowisku lokalnym;

 

- świadczenie usług w formie poradnictwa specjalistycznego rodzinom mającym trudności lub wykazującym potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu problemów życiowych;

- zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin ubogich opłacenia należności za posiłki w szkole;

 

- pomoc finansowa w zakresie wyposażenia w podręczniki i przybory szkolne dzieci i młodzieży z rodzin ubogich, długotrwale bezrobotnych i wielodzietnych;

 

- umożliwienie dzieciom wypoczynku zimowego i letniego, poprzez dofinansowanie kolonii i obozów;

 

- pomoc materialna o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy;

 

- aktywizowanie rodziców do poszukiwania pracy (typowanie na kursy zawodowe, pośrednictwo itp.);

 

- aktywizowanie do modernizacji gospodarstwa domowego.

 

 

            Edukacja i wychowanie.

 

            Promowanie norm i wartości społecznych a także zapobieganie i niwelowanie deficytów wychowawczych pociąga za sobą następujące zadania:

 

- współpraca ze szkołami w zakresie rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych;

 

- współpraca z kuratorami sądowymi w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;

 

- wspieranie i rozwój programów o charakterze profilaktycznym, edukacyjnym, wspierających proces wychowania dzieci i młodzieży;

 

- kształtowanie postaw prospołecznych poprzez promowanie i wspieranie wolontariatu w środowisku lokalnym;

 

- wspieranie rodzin dysfunkcyjnych i zagrożonych dysfunkcjonalnością;

 

- promowanie i wspomaganie organizacji i grup samopomocowych działających na rzecz dzieci, młodzieży i rodzin z deficytami wychowawczymi;

 

- pomoc młodzieży w integracji ze środowiskiem, powracającej młodzieży uzależnionej od alkoholu i narkotyków.

 

 

 

            Rozwój dydaktyczny oraz wsparcie dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej przejawia się w:

 

- promowaniu, wspieraniu zajęć mających na celu budowanie postaw sprzyjających kreatywności, przedsiębiorczości, umiejętności wyrażania i prezentowania własnej osoby;

 

- realizacji w procesie dydaktycznym programów rozbudzających świadomości problemów społecznych i cywilizacyjnych;

 

- opracowywaniu i wdrażaniu efektywnego systemu motywowania, wyróżniania i nagradzania dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej.

 

 

 

            Sport i rekreacja.

 

            Budowanie warunków do aktywności sportowo – rekreacyjnej oraz promocja aktywnego spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież ma miejsce poprzez:

 

- stwarzanie warunków równego dostępu do ofert sportowo – rekreacyjnej, wspieranie ich o charakterze integracyjnym;

 

- wykorzystanie gminnej bazy sportowej do celów rekreacyjnych;

 

- wspieranie klubów sportowych, różnych form turystyki;

 

- zwiększenie liczby zajęć pozalekcyjnych z zakresu sportu;

 

- realizacja programów promocyjnych zdrowy styl życia i przeciwdziałanie uzależnieniom.

           

 

 

Zdrowie i kondycja.

 

Celem operacyjnym wyrównywania deficytów zdrowotnych są następujące zadania:

 

- wspieranie cyklicznych badań stanu zdrowia;

 

- zapobieganie powstawaniu deficytom zdrowotnym przez promocję i dbałość o higienę oraz szczepienia ochronne;

 

- realizacja profilaktycznych, prozdrowotnych programów szkolnych dotyczących wad postawy, wzroku, prawidłowego żywienia i uzależnień wśród dzieci i młodzieży;

 

- promowanie i realizacja programów prezentujących prawidłowe, bezpieczne zasady zachowań na drodze, w domu, w czasie zajęć i czasie wolnym, a także w kontaktach z innymi ludźmi;

 

- wspieranie rodzin z dziećmi chorymi długotrwale i niepełnosprawnymi;

 

- wprowadzenie do szkół programów na temat tolerancji wobec osób niepełnosprawnych;

 

- doractwo i pomoc specjalistów (konsultacje lekarskie, terapeutyczne itp.)

 

 

            Bezpieczeństwo.

 

            Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa wśród dzieci i młodzieży przejawia się poprzez:

 

- szkolenie nauczycieli i wychowawców w zakresie dokonywania wczesnego rozpoznawania dewiacji i patologii oraz sposoby ich zapobiegania;

 

- wprowadzenie do szkół, policyjnych programów profilaktyczno – edukacyjnych z zakresu bezpieczeństwa;

 

- promowanie programów profilaktycznych związanych z uzależnieniami (alkohol, nikotyna, narkotyki);

 

- promocja działań wynikających z programu „Niebieska Karta”;

 

- rozwijanie programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie i szkole;

 

- cykliczna kontrola zakazu sprzedaży papierosów i alkoholu nieletnim.

 

 

Realizacja programu odbywać się będzie w ciągu najbliższych lat, a jego efekty zależeć będą od ścisłej współpracy podmiotów, sytuacji w gminie oraz środków finansowych, które zostaną przeznaczone na ich urzeczywistnienie.

 

 

 

 

Koordynatorem programu będzie:

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowince.

 

 

 

IV. Partnerzy w realizacji programu.

 

Przedstawiony program opieki nad dzieckiem i rodziną, obejmuje teren Gminy Nowinka, w realizacji, którego uczestniczyć będą instytucje i organizacje, takie jak:

1.      Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowince.

2.      Placówki szkolne na terenie Gminy Nowinka.

3.      Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ośrodek Zdrowia w Nowince.

4.      Pedagog szkolny.

5.      Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Augustowie.

6.      Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie.

7.      Parafie Rzymsko – Katolickie w Szczepkach i Monkiniach.

8.      Komisariat Policji w Nowince.

9.      Gminny Ośrodek Kultury w Nowince.

10. Rada Gminy i Urząd Gminy Nowinka.

11. Polski Komitet Pomocy Społecznej, Zarząd Gminny w Nowince.

 

 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nowinka

Wytwarzający/odpowiadający: Nowinka Urząd Gminy

Wprowadzający: Nowinka Urząd Gminy

Data wprowadzenia: 2006-08-04

Data modyfikacji: 2006-08-04

Opublikował: Nowinka Urząd Gminy

Data publikacji: 2006-08-04