Uchwała 80

Uchwała nr XIII/80/04

Rady Gminy Nowinka

z dnia 26 kwietnia 2004 r.

 

w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu gminy.

 

Na podstawie art. 53 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorzadzie gminnym (Dz. U. Z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz.717) oraz art. 119-124 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594 i Nr 96, poz. 874) – uchwala się, co następuje:

 

§1

1 Projekt budżetu na każdy rok budżetowy opracowuje Wójt Gminy.

2. Projekt budżetu powinien być opracowany na podstawie

  1.  

  2. istniejacego stanu cen, stawek podatkowych, taryf, wynagrodzeń poprzedzających rok budżetowy z uwzglednieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku planowanego;
  3.  

  4. przewidywanego wykonania dochodów i wydatków budżetowych w roku poprzedzającym rok budzetowy;
  5.  

  6. przewidywanego na rok budżetowy poziomu inflacji i przewidywanych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w założeniach do budżetu państwa;
  7.  

  8. założeń społeczno-gospodarczych gminy na rok budżetowy.

 

§2

1. W celu opracowania projektu uchwały budżetowej gminy:

  1.  

  2. kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, samodzielni pracownicy urzędu gminy zobowiązani są do opracowania wycinków materiałów planistycznych w zakresie swojej właściwości i przekazania ich Wójtowi Gminy w terminie do 15 października;
  3.  

  4. komisje rady gminy, radni, przedstawiciele sołectw mają prawo składać do Wójta Gminy wnioski dotyczące budżetu roku przyszłego do 15 października.

 

§3

Wójt Gminy w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, a także obliczone kwoty dochodów własnych gminy, dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej i poszczególnej części subwencji ogólnej dla gminy z budżetu państwa opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu na tle przewidywanego wykonania dochodów i wydatków z poprzedniego roku.

 

§4

1. Wójt Gminy przygotowuje projekt budżetu gminy obejmujacy:

  1.  

  2. projekt uchwały budżetowej Rady Gminy wraz z załącznikami;
  3.  

  4. informację o stanie mienia komunalnego;
  5.  

  6. objaśnienia do projektu budżetu gminy.

2. Projekt uchwały budżetowej, informację o stanie mienia komunalnego i objaśnienia Wójt przedkłada Radzie Gminy do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy oraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w celu jego zaopiniowania.

 

 

§5

1 Projekt uchwały budżetowej obejmować powinien:

  1.  

  2. po stronie dochodów prognozowane dochody gminy z podziałem na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej dochodów w tym:
  1.  

  2. dochody własne,
  3.  

  4. subwencja ogólna,
  5.  

  6. dotacje celowe z budżetu państwa,
  7.  

  8. udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z podatku dochodowego od osób prawnych,
  9.  

  10. dochodoami jednostek samorzadu terytorialnego mogą być:
  •  

  • środki pochodzace zeźródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi,
  •  

  • środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej,
  •  

  • inne środki określone w odrębnych przepisach,
  1.  

  2. po stronie wydatków w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budzetowej wydatków z uwzględnieniem:
  1.  

  2. wydatków bieżących, w tym w szczególności:
  •  

  • wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
  •  

  • dotacji,
  •  

  • wydatków na obsługę długu gminy,
  •  

  • wydatków z tytułu poręczeń i udzielonych gwarancji,
  1.  

  2. wydatków majątkowych;
  1.  

  2. źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu;
  3.  

  4. dochody i wydatki związane z realizacją zadań zleconych do realizacji z zakresu administracji rzadowej i innych zadań zleconych ustawami;
  5.  

  6. wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatkow na finansowanie poszczególnych programów;
  7.  

  8. wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzacych z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej;
  9.  

  10. plany przychodow i wydatków zakładów budżetowych, jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych;
  11.  

  12. plany przychodów i wydatków funduszy celowych;
  13.  

  14. zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;
  15.  

  16. dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych, realizowanych w drodze umów lub porozumień miedzy jednostkami samorządu terytorialnego, w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, której powierzono realizację tych zadan;
  17.  

  18. dotacje;
  19.  

  20. dochody z tytułu wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

§6

1. Informacja o stanie mienia komunalnego powinna zawierać następujace elementy:

  1.  

  2. dane dotyczace przysługujacych gminie praw własności;
  3.  

  4. dane dotyczace innych niż własności praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, uzytkowaniu wieczystym, wierzytelnosciach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu;
  5.  

  6. dane o zmianach w stanie mienia komunalnego gminy w zakresie określonym w pkt 1 i 2, od nia złożenia poprzedniej informacji;
  7.  

  8. dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majatkowych gminy oraz z wykonywania posiadania;
  9.  

  10. inne dane i informacje o zdarzeniach majacych wplyw na stan mienia komunalnego.
  11.  

  12. Objaśnienia do projektu budzetu powinny zawierać:
  13.  

  14. szczegółowe omówienie planu dochodów z poszczególnych źródeł z uwzględnieniem materiałów otrzymanych z Ministerstwa Finansów;
  15.  

  16. szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodzajów planu wydatków, w tym wydatków bieżących i inwestycyjnych w porównaniu z przewidywanym wykonaniem roku ubiegłego.
  1.  

  2. Przewodniczący Rady Gminy otrzymany projekt budżetu gminy przesyła w ciągu 5 dni wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom rady gminy.
  3.  

  4. Komisje Rady w ciągu 10 dni od otrzymania materiałów odbywają posiedzenia, na których formuowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu. W przypadku propozycji dokonania zmian w zakresie wydatków w projekcie budżetu Komisje winny wskazać źródło sfinansowania.
  5.  

  6. Opinie komisji stanowią podstawę do sformuowania, w terminie 7 dni od daty ich przedstawienia (nie później niż do 5 grudnia) Komisji Rewizyjnej ostatecznej opinii o projekcie budżetu gminy.
  7.  

  8. W posiedzeniu Komisji Rewizyjnej, na którym opiniowany jest projekt budżetu gminy uczestniczą przewodniczący stałych komisji Rady Gminy.

 

§7

  1.  

  2. Po sporządzeniu przez Komisję Rewizyjną opinii na piśmie, jest ona przekazywana Wójtowi Gminy, który po zapoznaniu się z jej treścią nanosi w terminie 7 dni poprawki do propjektu budżetu gminy i przekazuje Radzie Gminy ostateczną wersję projektu budżetu.
  3.  

  4. Wnioski Komisji nie uwzględnione w projekcie budżetu wymagaja uzasadnienia przez Wójta Gminy

§8

1 Załącznikami do projektu uchwały budżetowej powinny być w szczególności zestawienia tabelaryczne obejmujące:

  1.  

  2. zestawienie planów dochodów i wydatków budżetu gminy zgodnie z § 5;
  3.  

  4. inne zestawienia uwzględniające dane określone w § 5;
  5.  

  6. wykaz imienny inwestycji i wielkości środków na ich realizację, a także limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej.

 

§9

1. Uchwalenie budżetu gminy powinno nastapić w następujacym porządku:

  1.  

  2. zwięzłe przedstawienie projektu budżetu gminy wraz z jego uzasadnieniem przez Wójta Gminy;
  3.  

  4. odczytanie opinii Komisji Rewizyjnej;
  5.  

  6. odczytanie stanowiska Wójta Gminy w sprawie opinii Komisji Rewizyjnej z usadnieniem sposobu uwzględnienia postulatów;
  7.  

  8. odczytanie opinii Regiolalnej Izby Obrachunkowej;
  9.  

  10. dyskusja i głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami;
  11.  

  12. glosowanie nad całościowym projektem budżetu gminy.

2. Uchwalenie budżetu gminy powinno nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

3. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej przez Radę Gminy, podstawą gospodarki finansowej gminy jest projekt uchwały budżetowej przedłożony Radzie Gminy.

 

§10

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

 

§11

Traci moc uchwała Nr III/12/94 Rady Gminy w Nowince z dnia 12 sierpnia 1994 r w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

§12

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjecia i podlega ogłoszeniu przez wywieszenie na okres 14 dni na tabliucy ogłoszeń Urzędu Gminy Nowinka.

 

Przewodniczący Rady Gminy

 

Jerzy Kłoczko

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nowinka

Wytwarzający/odpowiadający: Nowinka Urząd Gminy

Wprowadzający: Nowinka Urząd Gminy

Data wprowadzenia: 2004-05-25

Data modyfikacji: 2004-05-25

Opublikował: Nowinka Urząd Gminy

Data publikacji: 2004-05-25