Uchwała 174

STRATEGIA ROZWOJU OŚWIATY

GMINY NOWINKA

NA LATA 2006 - 2011

 

 

 

SPIS TREŚCI

WSTĘP

 

  1. Analiza bieżącej sytuacji
    1. Sytuacja społeczno – ekonomiczna gminy.
    2. Struktura oświaty gminy.

     

  2. WIZJA PRZYSZŁOŚCI ROZWOJU OŚWIATY GMINY
    1. Cele główne strategii rozwoju oświaty

     

  3. analiza możliwości rozwoju oświaty w gminie
    1. Uwarunkowania zewnętrzne wynikające ze strategii państwa i regionalnej.
    2. Uwarunkowania wewnętrzne.
    3. Analiza SWOT

    3.1. Kadra pedagogiczna.

    3.2. Sieć szkolna.

    3.3. Baza dydaktyczna.

    3.4. Działalność opiekuńcza.

     

  4. PLAN OPERACYJNY STRATEGII ROZWOJU OŚWIATY
    1. Struktura celów strategicznych.
    2. Przegląd planu inwestycyjnego.
  5. PODSUMOWANIE I WNIOSKI
  6.  

  7. OSOBY UCZESTNICZĄCE W PRACACH NAD STRATEGIĄ ROZWOJU OŚWIATY GMINY NOWINKA

 

WSTĘP

 

Edukacja to najistotniejszy czynnik rozwoju społeczeństwa lokalnego
i gospodarki, dlatego winna być traktowana jako zadanie priorytetowe.

Gmina Nowinka zaspokaja zbiorowe potrzeby mieszkańców działając
w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. Do jej głównych zadań należy między innymi prowadzenie edukacji publicznej na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjalnej. Głównym priorytetem jest stworzenie wszystkim równych szans edukacyjnych. Szczególny nacisk należy położyć na zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia, wyrównywania szans edukacyjnych młodzieży, upowszechnianie dziedzictw kulturowego. Promowanie zdrowego trybu życia oraz ochrona przed agresją i przemocą. Należy podkreślić, że troska o jakość edukacji jest w najwyższym stopniu gwarantem osiągnięcia obecnych i przyszłych, unijnych standardów jakości
w dziedzinie oświaty. Szczególna uwagę należy zwrócić na uczniów pochodzących z rodzin patologicznych, aby przez wprowadzenie działań systemowych i doraźnych stworzyć im równe szanse edukacji. Istnieje również konieczność poprawy warunków nauczania jak i stopnia wyposażenia szkół. Należy podjąć działania rozbudzenia u młodzieży motywacji do ustawicznej nauki i przygotowania się do życia w zmieniającym się świecie. Wspomaganie rozwoju intelektualnego młodzieży powinno iść w parze z dbałością o rozwój fizyczny. Należy wykorzystać zainteresowanie młodzieży przynależnością do organizacji sportowych i rozwijać sport powszechny.

Zwiększenie roli kultury w procesie edukacji i przygotowania dzieci
i młodzieży do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, kulturalnym
i gospodarczym powinno być realizowane m.in. poprzez wzbogacenie oferty zagospodarowania wolnego czasu, przez organizację dodatkowych zajęć, warsztatów, kół zainteresowań, kursów, jak również wspieranie rozwoju młodych talentów artystycznych, promocję szkół.

Bardzo ważny jest rozwój zainteresowania książką wśród dzieci i młodzieży. Ponadto istotne jest wzmocnienie identyfikacji z miejscem urodzenia i jego dziedzictwem kulturowym, budzenie więzi lokalnych opartych na świadomości wspólnego dziedzictwa kulturowego, jego ochronie i pielęgnowaniu.

Szczególną uwagę należy poświęcić zjawisku marginalizacji młodego pokolenia sięgającego po różne używki i rozszerzenie pomocy instytucjonalnej. Ważnym zadaniem szkoły staje się wieloaspektowa profilaktyka zjawisk patologicznych – ich rozpoznawanie i powstrzymywanie w środowisku szkolnym. Niezbędne jest włączenie rodziców w życie szkoły jako osób wspomagających realizację zadań edukacyjnych i wychowawczych.

Jakość kadr w oświacie gminnej jest podstawowym czynnikiem warunkującym pełna realizacje funkcji szkoły. Doskonalenie kwalifikacji dotyczyć będzie zarówno kadry kierowniczej jak i nauczycielskiej.

Obszar gminy Nowinka charakteryzuje się znacznym rozproszeniem sieci osadniczej, stąd też wymagane będzie usprawnienie dowozu uczniów do szkół poprzez zakup nowego taboru przewozowego.

Celem nadrzędnym strategii rozwoju oświaty jest poprawa warunków kształcenia i wykształcenia mieszkańców gminy Nowinka, które osiągniemy realizując cele główne w czterech obszarach:

  •  

  • kadra pedagogiczna,
  •  

  • baza dydaktyczna,
  •  

  • sieć szkolna,
  •  

  • działalność opiekuńcza.

Pożądany stan przedstawiono w układzie tabelarycznym elementów przyczynowo twórczych.

 

 

 

 

Kadra pedagogiczna

  •  

  • dobrze i wszechstronnie wykształcona
  •  

  • otwarta i innowacyjna
  •  

  • identyfikuje się z problemami społeczności szkolnej
    i lokalnej
  •  

  • kreuje i kultywuje miejscowe tradycje
  •  

  • udziela się społecznie
  •  

  • tworzy i wdraża programy edukacji pozaszkolnej
    i pozalekcyjnej
  •  

  • aktywizuje środowiska lokalne
  •  

  • pozyskuje środki pozabudżetowe

 

Baza dydaktyczna

  •  

  • rozbudowana i nowoczesna
  •  

  • zapewnia bezpieczeństwo, higienę nauki i pracy
  •  

  • stwarza właściwe warunki do nauki
  •  

  • zaspokaja potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży
  •  

  • efektywnie wykorzystana
  •  

  • dostępna dla wszystkich grup wiekowych
  •  

  • bez barier architektonicznych (dostępna dla osób niepełnosprawnych)
  •  

  • bogato wyposażona w pomoce dydaktyczne
  •  

  • rozwinięta na potrzeby rekreacji i wypoczynku
  •  

  • kreuje i wpływa na rozwój społeczny
  •  

  • o niskich kosztach utrzymania
  •  

  • przyjazna środowisku przyrodniczemu.

 

Sieć szkolna

  •  

  • dobrze zorganizowana
  •  

  • bezpieczna w każdym obszarze obsługi dziecka
  •  

  • racjonalnie i ekonomicznie dostosowana do potrzeb społecznych
  •  

  • o krótkim czasie dojazdu dziecka
  •  

  • o niskich kosztach utrzymania

Działania opiekuńcze

  •  

  • dostosowanie do potrzeb całej społeczności lokalnej
  •  

  • otaczają opieka dzieci z rodzin najuboższych
  •  

  • wpływają na rozwój aktywności społecznej
  •  

  • zapobiegają patologiom społecznym
  •  

  • zapobiegają i przeciwdziałają agresji, przemocy, narkomanii, alkoholizmowi
  •  

  • wpływają na kształtowanie właściwych postaw moralnych i obywatelskich
  •  

  • integrują środowiska lokalne
  •  

  • wzbogacają o różne oferty zajęć poza

 

Rozdział I

 

ANALIZA BIEŻĄCEJ SYTUACJI

 

 

Sytuacja społeczno – ekonomiczna gminy.

 

Gmina Nowinka położona jest w północnej części województwa podlaskiego w powiecie augustowskim, w sąsiedztwie granicy wschodniej, w pobliżu przejścia granicznego Budzisko i Ogrodniki.

Gminę przecina droga krajowa nr 8 łącząca stolicę z północno – wschodnią rubieżą kraju. Ze względu na unikatowe walory przyrodniczo – krajobrazowe, gmina ma charakter turystyczno – rolniczy, liczne czyste jeziora – Wigry, Blizno, Busznica, Długie, Blizienko, Krusznik, Tobołowo. Ponad 60% powierzchni stanowią lasy, w tym również Wigierskiego Parku Narodowego
i zwartych kompleksów Puszczy Augustowskiej zasobne w runo leśne.

Obszar gminy jest częścią składową terenu Zielonych Płuc Polski. Nie najbogatsza gmina znalazła sposób zarobkowania, oferując przyjezdnym agroturystykę. Korzystne warunki naturalne przyczyniają się do uprawiania turystyki kwalifikowanej, jak żeglarstwo, wycieczki krajoznawcze piesze
i rowerowe. Lasy są miejscem do pozyskania runa leśnego i uprawiania
w racjonalnym stopniu łowiectwa.

Obecnie gminę zamieszkuje ponad 2,8 tys. Osób. Pod względem liczby mieszkańców gmina Nowinka należy do gmin małych. Powierzchnia gminy zajmuje 204 km2. Wskaźnik gęstości zaludnienia kształtuje się na poziomie
14 osób na 1 km2. W wyniku niskiego przyrostu naturalnego i ujemnego salda migracji w ciągu ostatnich lat, liczba mieszkańców systematycznie zmniejsza się.

Sieć placówek oświaty tworzona jest przez trzy szkoły podstawowe w Nowince, Monkiniach i Olszance oraz gimnazjum w Nowince. Obejmuje ona swym nauczaniem ponad 400 dzieci.

Podstawowym źródłem utrzymania mieszkańców jest praca
w gospodarstwach rolnych i leśnictwie oraz coraz częściej jest turystyka. Pozostała część ludności (ok. 30%) zawodowo czynnej jest zatrudniona
w sektorze prywatnym (handel, usługi). Istotnym problemem gminy jest problem bezrobocia, szczególnie wśród ludzi młodych. Położenie i warunki naturalne gminy powodują, że jej strategia rozwoju jest zbliżona ze strategia rozwoju województwa podlaskiego. Jednym z głównych kierunków są zamierzenia dotyczące zaspokajania potrzeb społeczeństwa w dziedzinie turystyki i wypoczynku oraz ochronie unikatowych walorów przyrodniczych
i krajobrazowych. Korzystne warunki środowiska dają możliwości rozwoju produkcji rolnej metodami ekologicznymi i łączenia produkcji rolnej
z agroturystyką.

W gminie funkcjonuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, który prowadzi różnorodne formy pomocy społecznej. W wyniku poszerzenia się strefy ubóstwa mieszkańców (bezrobocie, niskie dochody) opieka socjalna w formie zasiłków stałych, okresowych lub celowych objętych było 121 rodzin, z tego 195 osób. Ponadto GOPS świadczy pomoc społeczną ze środków budżetu państwa i gminy w formie usług opiekuńczych, pracy socjalnej, dożywiania dzieci w szkołach.

Najwyższy udział w dochodach budżetu gminy stanowią subwencje ogólne,
w tym część oświatowa. Znaczny udział mają również dotacje celowe
na finansowanie zadań własnych oraz zadań zleconych przez administrację rządową. Udział dochodów własnych kształtuje się na poziomie ponad 55%. Budżet gminy Nowinka na 2005 rok wynosił 5,97 mln zł po stronie dochodów
i 5,79 mln po stronie wydatków. Największy udział wydatków inwestycyjnych w budżecie gminy miał miejsce w latach 1998 – 2003, który wynosił ponad 20% wydatków budżetu gminy. Nakłady inwestycyjne przeznaczone były m.in. na:

  •  

  • budowę sali gimnastycznej w Nowince,
  •  

  • budowę oczyszczalni ścieków, stacji ujęć wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą we wsi Bryzgiel,
  •  

  • modernizację drogi powiatowej Monkinie – Tobołowo,
  •  

  • wodociągowanie wsi Szczeberka, Gatne I, Szczebra.

 

Do najpilniejszych zadań inwestycyjnych w gminie należy zaliczyć zadania infrastrukturalne m.in.:

  •  

  • modernizacja dróg gminnych i powiatowych,
  •  

  • wodociągowanie i kanalizacja wsi: Monkinie, Krusznik, Ateny, Walne
    i Danowskie.
  •  

  • Budowa boisk i zagospodarowanie terenu przy Zespole Szkół w Nowince.

 

Aktywizacja młodzieży wchodzącej w życie dorosłe, a także wypracowanie zdrowych mechanizmów stymulujących i podtrzymujących ich aktywność, pozwoli na wyzwolenie ogromnego potencjału i skierowanie go na różne obszary działalności społecznej i gospodarczej w najszerszym zrozumieniu tych słów.

Zachwianie systemu wartości, szerzący się relatywizm moralny w życiu publicznym, procesy erozji w rodzinie sprzyjają rozwijaniu się negatywnych zjawisk wśród młodzieży, jak alkoholizm, narkomania, przestępczość pospolita
i wiele innych. Znacząca rolę w przeciwstawianiu się tym zjawiskom odegrają placówki oświatowe, środowisko rodziny i najbliższego otoczenia, które wpływa na ukształtowanie się postaw moralnych i respektowania zasad obowiązujących w społeczeństwie. W takiej sytuacji należy tworzyć nowe miejsca pracy oraz dogodne warunki do utrzymania istniejących miejsc pracy. Zwiększenie możliwości zatrudnienia odbywać się będzie poprzez nabywanie odpowiedniej wiedzy i wykształcenia, a co za tym idzie rozbudowę
i modernizację infrastruktury dydaktycznej i oświatowej.

Na terenie gminy występują następują instytucje:

  1.  

  2. Urząd Gminy, który prowadzi obsługę ludności w zakresie administracji samorządowej i rządowej szczebla gminnego.
  3.  

  4. Gminny Ośrodek Kultury i Biblioteka Publiczna wraz z dwiema filiami
    w Monkiniach i w Olszance zabezpieczają mieszkańców gminy
    w zakresie kultury.
  5.  

  6. Na terenie gminy brak jest przedszkoli. Przy szkołach podstawowych
    w Nowince, Monkiniach i Olszance są oddziały przedszkolne klasy “0”. Jedyne Gimnazjum w Nowince wraz ze Szkołą Podstawową tworzą Zespół Szkół.
  7.  

  8. Opieką zdrowotną ludności zajmuje się Ośrodek Zdrowia w Nowince: lekarz rodzinny, lekarz stomatolog i trzy pielęgniarki. W budynku Ośrodka Zdrowia jest również punkt apteczny.
  9.  

  10. Na terenie gminy występuje placówka opieki społecznej, która udziela różnych form pomocy socjalnej dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
  11.  

  12. Na terenie gminy znajdują się dwa kościoły:
  •  

  • Kościół Parafialny w Szczepkach,
  •  

  • Kościół Parafialny w Monkiniach.
  1.  

  2. W miejscowości Nowinka znajduje się jedyny Urząd Pocztowy.
  3.  

  4. Obsługę finansową mieszkańców gminy zabezpiecza Punkt Kasowy
    w Nowince Banku Spółdzielczego w Augustowie.
  5.  

  6. Rewir Dzielnicowych w Nowince Komendy Powiatowej Policji
    w Augustowie zatrudniający czterech policjantów.

 

Z organizacji działających na gminie można wymienić:

  •  

  • dwie jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w Nowince i Bryzglu,
  •  

  • Ludowe Zespoły Sportowe.

 

 

Struktura oświaty gminy.

 

Stale następuje zmniejszanie liczby dzieci i młodzieży przy jednoczesnym wzroście udziału ludności w wieku poprodukcyjnym. Oznacza to,
że społeczeństwo gminy “starzeje się”.

Strukturę wiekową dzieci i młodzieży w poszczególnych szkołach w roku szkolnym 2005/2006 przedstawia tabela:

 

Nazwa szkoły

ROCZNIKI

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Zespół Szkół w Nowince

16

10

11

21

6

16

22

17

17

Szkoła Podstawowa w Monkiniach

4

13

8

10

6

8

5

9

11

Szkoła Podstawowa w Olszance

4

5

6

8

8

8

8

10

10

Ogółem

24

28

25

39

20

32

35

36

38

 

Nazwa szkoły

ROCZNIKI

1996

1995

1994

1993

1992

1991

1990

1989

Zespół Szkół w Nowince

13

32

24

34

50

40

47

1

Szkoła Podstawowa w Monkiniach

9

16

12

9

-

-

-

-

Szkoła Podstawowa w Olszance

10

-

-

-

-

-

-

-

Ogółem

36

48

36

43

50

40

47

1

 

W roku szkolnym 2005/2006 na terenie gminy funkcjonują trzy szkoły podstawowe i jedno gimnazjum. Szkoła Podstawowa w Nowince wraz
z Gimnazjum tworzą Zespół Szkół.

Szkoła Podstawowa w Nowince liczy siedem oddziałów, w których uczy się
128 uczniów. Oddział przedszkolny klasy “0” liczy 20 uczniów.

Do Gimnazjum w Nowince uczęszcza z całej gminy 138 uczniów, uczących się w 6 oddziałach.

W Szkole Podstawowej w Monkiniach uczy się w 6 oddziałach 76 dzieci.
W tzw. “zerówce” jest 7 dzieci.

Szkoła Podstawowa w Olszance liczy 3 oddziały szkolne, w których uczy się
26 dzieci. W oddziale przedszkolnym klasy “0” jest 10 dzieci.

 

Struktura zatrudnienia kadry nauczycielskiej i jej kwalifikacje
w poszczególnych szkołach przedstawia tabela:

 

 

 

Lp.

 

Nazwa szkoły

 

Liczba osób zatrudnionych

Kwalifikacje zawodowe nauczycieli

Status zawodowy nauczycieli

W
mgr

W zaw

SN

Śr. ped

Staż.

Kontr

Mian

Dypl

1.

Zespół Szkół w Nowince

23

21

1

-

1

1

2

18

2

2.

Szkoła Podstawowa w Monkiniach

11

9

1

1

-

-

1

8

2

3.

Szkoła Podstawowa w Olszance

6

5

1

-

-

1

-

5

-

 

Ogółem

40

35

3

1

1

2

3

31

4

 

 

 

 

 

Najlepszą bazę lokalową posiada Zespół Szkół w Nowince. Tutaj znajduje się 14 pomieszczeń do nauczania oraz sala gimnastyczna o wymiarach
42 x 21m. W roku bieżącym planuje się wykonać zespół boisk wraz
z zagospodarowaniem terenu wokół szkoły. W Szkole w Monkiniach jest
8 pomieszczeń lekcyjnych oraz boisko do gier małych. W Szkole w Olszance również jest 8 pomieszczeń do nauczania oraz niewielka sala gimnastyczna
o wymiarach 12 x 7m.

Zespół Szkół w Nowince posiada pracownię komputerową, a szkoła
w Monkiniach i Olszance zestawy komputerowe. Wyposażenie szkół
w urządzenia komputerowe jest niewystarczające.

Organizacja dowożenia uczniów do poszczególnych szkół na terenie gminy prowadzona jest poprzez dwa autobusy szkolne i komunikacje PKS. Autobusy szkolne to jeden autobus gminny, drugi natomiast jest wynajmowany
od Przedsiębiorstwa Turystycznego “Żak – Tourist” z Augustowa. W ten sposób dowożonych jest do szkół 250 uczniów, z czego do:

  •  

  • Zespołu Szkół w Nowince 192 osoby,
  •  

  • Szkoły Podstawowej w Monkiniach 45 osób,
  •  

  • Szkoły Podstawowej w Olszance 13 osób.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział III

 

ANALIZA MOŻLIWOŚCI ROZWOJU OŚWIATY W GMINIE

 

1. Uwarunkowania zewnętrzne wynikające ze strategii państwa i strategii regionalnej.

 

 

Jednostki samorządu terytorialnego wszystkich szczebli, jako organy założycielskie i prowadzące do szkół publicznych, są i będą w zasadniczym stopniu współodpowiedzialne za stan oświaty w Polsce. Samorządy ponoszą odpowiedzialność w szczególności za ostateczne decyzje dotyczące dystrybucji środków finansowych przeznaczonych na realizacje zadań oświatowych oraz tworzenie materialnych i organizacyjnych warunków funkcjonowania placówek oświatowych. Ze względu na uspołecznienie szkolnictwa i jego wzrastające znaczenie dla życia publicznego należy dążyć do coraz lepszego dialogu z całym społeczeństwem, a w szczególności do włączenia do współpracy wszystkich podmiotów społecznych, zainteresowanych podnoszeniem jakości
i efektywności edukacji, jej upowszechnianiem lub wyrównywaniem szans edukacyjnych młodzieży i społeczeństwa. Zachodzi potrzeba silniejszego powiązania szkoły na każdym poziomie z rodziną i społecznością lokalną.

Istotna rolę w rozwoju oświaty na lata 2006 – 2011 determinować będą procesy demograficzne zachodzące w lokalnych społecznościach.

 

 

 

Uwarunkowania wewnętrzne (analiza szans i zagrożeń – identyfikacja najistotniejszych problemów)

     

    W trakcie opracowywania strategii określono uwarunkowania rozwoje oświaty w gminie. Zostały poddane analizie czynniki sprzyjające jak
    i ograniczające ten rozwój. W szczególności uwzględnione zostały informacje źródłowe oraz zebrane w trakcie pracy, które dotyczyły:

    •  

    • ustalenia problemów rozwoju oświaty w gminie,
    •  

    • analizy SWOT – silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń rozwoju oświaty w gminie,
    •  

    • analizy ustaleń o aktualnym stanie gminy i oświaty w gminie.

    Czynniki sprzyjające rozwojowi oświaty to elementy, na których należy oprzeć jej dalszy rozwój w kontekście analizy oświaty i jej otoczenia, które w sposób pośredni mogą wpływać i kreować jej rozwój.

    Czynniki ograniczające rozwój oświaty to z kolei takie uwarunkowania, które stanowią lub mogą stanowić istotne utrudnienie w procesie rozwoju oświaty
    w gminie.

    Z obserwacji, analiz, raportów i danych źródłowych dokonano analizy szans
    i zagrożeń, które zidentyfikowały najistotniejsze problemy w gminie. Należy wskazać, iż dotychczasowa realizacja reformy oświaty w gminie przebiega
    w dość skomplikowanych warunkach organizacyjnych i ekonomicznych. Organ prowadzący stara się jednak robić wszystko, by uczniowie mogli realizować obowiązek szkolny na właściwym poziomie kształcenia i w przyzwoitych warunkach. Gmina w sposób priorytetowy podchodzi do porządkowania spraw związanych z oświatą. Szczególną uwagę w dotychczasowej działalności zwracano na:

    1.  

    2. Inwestycje:
    •  

    • rozbudowę i remonty obiektów szkolnych i sportowych
    1.  

    2. Realizacje zadań reformy:
    •  

    • organizację i racjonalizację sieci szkolnej,
    •  

    • organizację dowozu i dowożenie uczniów do szkół,
    •  

    • pomoc uczniom z rodzin ubogich,
    •  

    • dożywianie uczniów,
    •  

    • rozwój wychowania przedszkolnego,
    •  

    • organizowanie opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą szkolną
      w miejscu nauczania.
    1.  

    2. Działalność pozalekcyjną i pozaszkolną:
    •  

    • udział uczniów konkursach i olimpiadach,
    •  

    • prowadzenie zespołów,
    •  

    • działalność w środowisku lokalnym.
    1.  

    2. Działalność sportową:
    •  

    • uczestnictwo w kalendarzu imprez powiatowych i innych,
    •  

    • zabezpieczenie finansowe i transportowe wyjazdów zbiorowych
      na zawody sportowe
    1.  

    2. Wprowadzenie dodatkowego języka obcego do szkół.
    3.  

    4. Dokształcanie i kształcenie nauczycieli i dyrektorów szkół.

     

    Pomimo szeregu sukcesów i obiecujących wyników, analiza długofalowych prognoz dotyczących dalszego rozwoju oświaty w gminie Nowinka, nie wygląda już tak optymistycznie, jak przy tworzeniu obecnie funkcjonującej sieci szkół. Dokładna analiza uwzględniająca wskaźniki demograficzne dzieci z gminy Nowinka odnoszące się do lat roku szkolnego 2006/07 – 2010/11 wskazuje na malejącą liczbę uczniów. By rzetelnie odpowiedzieć na ów problem, dokonano szczegółowej analizy liczby uczniów
    w poszczególnych szkołach na terenie gminy w przytaczanych wcześniej latach, tj. 2006-2011.

     

     

     

    Łączna liczba uczniów we wszystkich szkołach w latach 2006 – 2011.

     

     

    Rok szkolny

    Liczba uczniów w poszczególnych szkołach

    Łączna liczba uczniów

    Oddziały przedszkolne

    Zespół Szkół w Nowince

    Szkoła Podstawowa w Monkiniach

    Szkoła Podstawowa w Olszance

    SP

    Oddz. przedszk

    Gimn.

    SP

    Oddz. przedszk

    SP

    Oddz. przedszk

    2006/07

    133

    16

    138

    62

    8

    28

    8

    361

    40

    2007/08

    135

    6

    128

    58

    6

    26

    8

    347

    20

    2008/09

    121

    21

    126

    48

    10

    24

    8

    319

    39

    2009/10

    127

    11

    120

    49

    8

    24

    6

    320

    25

    2010/11

    119

    10

    124

    46

    13

    22

    5

    311

    28

     

     

    Dokonując interpretacji przedstawionych liczb, należy stwierdzić, że ogólnie na przestrzeni 5 najbliższych lat, liczba uczniów w trzech szkołach podstawowych
    i w Gimnazjum zmniejszy się. Najwyższy wskaźnik spadku liczby uczniów wykazuje szkoła w Monkiniach. Liczby te jasno wskazują, że występuje niż demograficzny wśród dzieci, zwłaszcza w obrębie szkolnym Monkinie. Ponadto należy stwierdzić, że Szkoła Podstawowa w Olszance charakteryzuje się już dziś małą liczba uczniów w oddziałach. Przeciętna liczba uczniów w oddziale wynosi od 8 do 10 osób. Dlatego ze względów ekonomicznych w Szkole Podstawowej w Monkiniach i Szkole Podstawowej w Olszance dalsza nauka odbywać się będzie w oddziałach łączonych.

    Do 2011 roku zmniejszy się liczba w porównaniu do roku 2006 o 50 uczniów.

    Analizowany wskaźnik demografii dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu w szkołach podstawowych i gimnazjalnych dowodzi wyraźnie,
    że zmniejszenie o 60 osób liczby uczniów (15%) na przestrzeni 5 lat stwarza poważne problemy w dotychczasowym funkcjonowaniu oświaty. Wskaźniki owe dowodzą, że w ciągu najbliższych 5 lat zwiększa się koszty utrzymania szkół.

     

     

     

     

    Analiza SWOT

       

      3.1. Analiza SWOT – Kadra pedagogiczna

       

      WEWNĘTRZNE

       

      MOCNE STRONY

      SŁABE STRONY

       

      1. Wykształcenie wyższe nauczycieli
      2. Dwukierunkowość wykształcenia nauczycieli
      3. Kształcenie ustawiczne pedagogów
      4. Młody wiek kadry pedagogicznej
      5. Dobra znajomość środowiska i jego problemów
      6. Współpraca z instytucjami publicznymi
      7. Zdobywanie wyższego stopnia awansu zawodowego.
      1. Brak aktywności kadry pedagogicznej w pozyskiwaniu środków pozabudżetowych
      2. Brak przygotowania kadry do zajęć z zakresu profilaktyki
      3. Brak pedagoga w szkole, szczególnie w gimnazjum

      ZEWNĘTRZNE

       

      MOŻLIWOŚCI

      ZAGROŻENIA

       

      1. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych na uczelniach i szkoleniach
      2. Współtworzenie programów rozwoju i ścieżek dydaktycznych
      3. Stworzenie bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych umożliwiającej pełny rozwój zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży.
      1. Sukcesywnie malejąca liczba uczniów (niż demograficzny)
      2. Nauczyciele z bogatszą ofertą wykształcenia i umiejętnościami
      3. Bardzo często zmieniające się uregulowania prawne
      4. Mała ilość środków finansowych

       

       

       

      1.  

      2. Analiza SWOT – Sieć szkolna

       

      WEWNĘTRZNE

       

      MOCNE STRONY

      SŁABE STRONY

       

      1. Posiadanie 1 własnego autobusu do dowożenia dzieci.
      2. Dobrze zorganizowana komunikacja (krótki czas dojazdu) i opieka nad dowożonymi dziećmi
      3. Uczęszczanie uczniów spoza obwodów szkół
      1. Rozproszona zabudowa miejscowości na terenie gminy
      2. Brak odpowiedniej infrastruktury drogowej (przystanki, oświetlenie, chodniki) w miejscowościach objętych dowożeniem
      3. Malejąca liczba uczniów w szkołach
      4. Migracja uczniów poza obwody szkolne
      5. Wysokie koszty kształcenia dzieci w SP w Monkiniach i SP w Olszance

      ZEWNĘTRZNE

       

      MOŻLIWOŚCI

      ZAGROŻENIA

       

      1. Większy udział środków z budżetu państwa na realizacje zadań oświatowych

      1. Niewystarczające środki finansowe (subwencja na realizację zadań oświatowych)
      2. Trudności w pozyskiwaniu środków zewnętrznych (duży % wkładu środków własnych)

       

       

       

      Analiza SWOT – Baza dydaktyczna

         

        WEWNĘTRZNE

         

        MOCNE STRONY

        SŁABE STRONY

         

        1. Sale gimnastyczne w Zespole Szkół w nowince i SP w Olszance
        2. Boiska szkolne we wszystkich szkołach
        3. Pracownia komputerowa z dostępem do Internetu w każdej szkole
        1. Brak wyposażenia w świetlicy
          w Zespole Szkół w Nowince
        2. Brak wyposażenia kuchni w Zespole Szkół w Nowince
        3. Zły stan podłóg w Gimnazjum
          w Nowince
        4. Słabe wyposażenie szkół w meble szkolne
        5. Małe zasoby pomocy dydaktycznych
        6. Duże koszty utrzymania

        ZEWNĘTRZNE

         

        MOŻLIWOŚCI

        ZAGROŻENIA

         

        1. Racjonalizacja wydatków oświatowych
        2. Większy udział środków z budżetu państwa na realizacje zadań oświatowych
        3. Pozyskiwanie funduszy z programów pomocowych

        1. Niewystarczające środki finansowe (subwencja) na realizacje zadań oświatowych

         

         

         

         

         

        Analiza SWOT – Działania opiekuńcze

           

          WEWNĘTRZNE

           

          MOCNE STRONY

          SŁABE STRONY

           

          1. Pomoc socjalna dla uczniów z rodzin ubogich
          2. Dożywianie w każdej szkole
          3. Realizacja ogólnopolskich programów profilaktycznych
          4. Stypendia dla uczniów szczególnie uzdolnionych
          1. Duża liczba uczniów ze środowisk najuboższych, zagrożonych bezrobociem i patologią społeczną
          2. Brak świetlic socjoterapeutycznych
          3. Brak zajęć z gimnastyki korekcyjnej
            w szkołach
          4. Mała ilość zajęć pozalekcyjnych
            i pozaszkolnych
          5. Brak pedagoga w Gimnazjum
            w Nowince

          ZEWNĘTRZNE

           

          MOŻLIWOŚCI

          ZAGROŻENIA

           

          1. Korzystanie ze środków pomocowych Unii.
          2. Stworzenie bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych
          3. Tworzenie i wdrażanie lokalnych programów wychowawczych
            i profilaktycznych
          1. Trudności w pozyskiwaniu środków zewnętrznych (wymagany duży wkład własny)
          2. Wzrost patologii w społeczności lokalnej

           

           

          Rozdział IV

           

          PLAN OPERACYJNY STRATEGII ROZWOJU OŚWIATY

           

           

          Struktura celów strategicznych

           

          Przy wyborze celów szczegółowych kierowano się zasadami rozwoju oświaty we wszystkich obszarach jej działania przy głównych
          i fundamentalnych założeniach, że:

          •  

          • realizacja potrzeb oświatowych wszystkich grup wiekowych
            i społecznych będzie odbywać się bez naruszenia równowagi społecznej,
          •  

          • dostęp i korzystanie z bazy technicznej oświaty, będzie wpływało
            na aktywne ożywienie intelektualne i rozwój prospołeczny mieszkańców gminy,
          •  

          • gmina powinna dążyć do stworzenia takiego potencjału własnych zasobów oświatowych, które umożliwiają jej samowystarczalność i dalszy kreatywny rozwój

           

           

          Przegląd planu inwestycyjnego

           

          Kadra pedagogiczna: wykształcona, innowacyjna i prospołeczna

           

          Cele szczegółowe

          Termin realizacji

          Źródła finansowania

          1. Opracowanie gminnego programu doskonalenia nauczycieli

          Corocznie

          Rada Gminy

          Szkoła

          Nauczyciel

          2. Wyróżnienie i nagradzanie szczególnych osiągnięć pedagogicznych w materialnej i pozamaterialnej

          Stale

          Rada Gminy

          Szkoła

          3. Współpraca z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w zakresie ustawicznego dokształcania

          Stale

          Szkoła

          nauczyciel

           

           

           

          Sieć szkolna: racjonalna i dobrze zorganizowana

           

          Cele szczegółowe

          Termin realizacji

          Źródła finansowania

          1. Zakup autobusu

          Do 2011

          Gmina

           

           

          Baza dydaktyczna: rozwinięta i dostosowana do potrzeb społecznych

           

          Cele szczegółowe

          Termin realizacji

          Źródła finansowania

          1. Zakończenie budowy boisk przy Zespole Szkół w Nowince

          2006

          Gmina

          2. Remont sal lekcyjnych we wszystkich szkołach

          W miarę potrzeb

          Gmina

          3. Remont podłóg w Gimnazjum w Nowince

          2007

          Gmina

          4. Wyposażenie świetlicy w meble w SP Nowinka

          2007

          Gmina

          5. Doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne

          W miarę potrzeb

          Gmina

          Programy pomocowe

          6. Wyposażenie kuchni w Zespole Szkół w Nowince

          Do 2011

          Gmina

          Programy pomocowe

           

           

          Działalność opiekuńcza: poprawa jakości życia mieszkańców gminy

           

          Cele szczegółowe

          Termin realizacji

          Źródła finansowania

          1. Kontynuacja zajęć wyrównawczych z deficytami rozwojowymi, gimnastyki korekcyjnej (w tym wyjazdy na basen)

          Stale, według potrzeb

          Gmina

          Szkoła

          2.Motywowanie uczniów poprzez system stypendialny do poszerzania wiedzy

          Stale

          Gmina

          Szkoła

          Fundacje

          Stowarzyszenia

          3. Poszerzanie zakresu współpracy ze środowiskiem lokalnym, instytucjami, fundacjami, policją, stowarzyszeniami i Poradnią Psychologiczno –Pedagogiczną w zakresie ewentualnych zagrożeń oraz realizacji lokalnych programów profilaktycznych, wychowawczych i ekologicznych

          Stale i sukcesywnie

          Gmina

          GOPS

          Szkoła

          Programy celowe – profilaktyczne

          4. Organizacja wyjazdów do zielonych szkół oraz kolonii dla dzieci z rodzin najuboższych oraz zagrożonych patologią

          Stale

          Gmina

          Szkoła

          GOPS

          5. Wzbogacanie zbiorów bibliotecznych

          Sukcesywnie

          Szkoła

          Sponsorzy

          6. Zwiększanie liczby zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych

          Co roku

          Gmina

          Szkoła

          Programy celowe

          7. Tworzenie ofert w zakresie wychowania społecznego

          Stale

          Szkoła

          Programy celowe

          Fundacje

          Stowarzyszenia

          Sponsorzy

          8. Zatrudnienie pedagoga w Gimnazjum w Nowince na ½ etatu.

          Rok szkolny 2006/2007

          Gmina

          GORPA

          Szkoła

           

          PODSUMOWANIE I WNIOSKI

           

           

          1.  

          2. Na przestrzeni 5-letniego okresu czasu liczba wszystkich uczniów zmniejszy się o 50, co oznacza zmniejszenie liczebności klas,
            a zwiększenie kosztów utrzymania.
          3.  

          4. W celu poprawy warunków edukacji wskazane jest stałe inwestowanie
            w obiekty, zaplecze i pomoce dydaktyczne w Szkole Podstawowej
            w Olszance i Zespole Szkół w Nowince.
          5.  

          6. W celu wyrównywania szans młodzieży wiejskiej niezbędne jest stałe podnoszenie kwalifikacji przez kadrę pedagogiczną.
          7.  

          8. Zwiększyć ofertę zagospodarowania czasu wolnego uczniów poprzez różnorodne zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne organizowane
            we współpracy z placówkami oświatowymi i organizacjami pozarządowymi.
          9.  

          10. Wzmocnić role szkoły jako lokalnego centrum kultury, kształcenia ustawicznego i aktywności obywatelskiej poprzez włączenie szkół
            w realizowanie polityki edukacyjnej i społecznej. Wspierać i motywować rozwój zainteresowań oraz udzielanie pomocy uczniom wybitnie uzdolnionym – koła zainteresowań, udział w konkursach.
          11.  

          12. Zatrudnienie pedagoga w Gimnazjum w Nowince.
          13.  

          14. Stworzenie możliwości odrabiania lekcji pod opieką nauczycieli, uczestnictwa w różnych formach zajęć wyrównawczych oraz dostępu
            do biblioteki czy pracowni komputerowej w godzinach popołudniowych.
          15.  

          16. W celu dokładnej analizy bieżących problemów i potrzeb, co roku
            na etapie projektu budżetu gminy należy dokonywać korekt, poprawek
            i uwag do realizacji programu strategii.

           

           

          OSOBY UCZESTNICZĄCE W PRACACH NAD STRATEGIĄ ROZWOJU OŚWIATY GMINY NOWINKA:

           

          Współtwórcy strategii:

          1.  

          2. Irena Kisłowska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Monkiniach
          3.  

          4. Lidia Arasimowicz – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Olszance
          5.  

          6. Alicja Maksimowska – Nauczyciel Zespołu Szkół w Nowince
          7.  

          8. Wiesława Jasińska – Przewodnicząca Rady Rodziców w Zespole Szkół w Nowince
          9.  

          10. Wiesława Stosio – Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Nowince
          11.  

          12. Tadeusz Jatkowski – Rada Rodziców w Zespole Szkół w Nowince
          13.  

          14. Wacław Szczudło – Z-ca Nadleśniczego Nadleśnictwa Szczebra
          15.  

          16. Aleksandra Kiendorowicz – Przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego Zespołu Szkół w Nowince
          17.  

          18. Andrzej Maliszewski – Przedstawiciel Policji

           

           

          Autorzy Strategii Rozwoju Oświaty:

          1.  

          2. Marek Motybel – Wójt Gminy Nowinka
          3.  

          4. Zbigniew Szymański – Sekretarz Gminy Nowinka
          5.  

          6. Maria Matwiejczyk – Dyrektor Zespołu Szkół w Nowince

          Metryka strony

          Udostępniający: Urząd Gminy Nowinka

          Wytwarzający/odpowiadający: Nowinka Urząd Gminy

          Wprowadzający: Nowinka Urząd Gminy

          Data wprowadzenia: 2006-11-21

          Data modyfikacji: 2006-11-21

          Opublikował: Nowinka Urząd Gminy

          Data publikacji: 2006-11-21